Text pliant Amănunte de viață curată (2)

Imagini pentru necuratie rituala

Parohia Sf. Ilie cartier Speranța

Amănunte de viață curată (2) (draft)

Există reguli de necurăție pentru bărbați?

Da. Dacă îi curge sânge sau îi supurează o rană, nu intră în biserică și nu ia anafură; nici femeia, de altfel, dacă se găsește într-o astfel de situație. Dacă bărbatul a avut o scurgere nocturnă din pricina gândurilor sau abuzului de mâncare și/sau băutură, trebuie să se spele, să se roage Domnului de iertare și o zi nu are voie să se împărtășească, dar merge la biserică și se comportă ca un creștin normal.

Sărutarea celui adormit dă o stare de necurăție?

Nu, această regulă aparține doar poporului evreu și Vechiului Legământ.

Putem merge la biserică dacă în seara precedentă ne-am împreunat ca soț și soție?

Da, însă pentru neînfrânare, nu vă puteți împărtăși în acea zi și vă va afecta și participarea duhovnicească la slujbă. Doar în cazul în care unul din soți trăiește ca un necredincios, dacă în mod repetat cei doi ajung să se împreuneze înainte de împărtășirea celui credincios, preotul poate da dezlegare în acest sens. În general, măcar în posturile mari, cel depărtat de Biserică înțelege totuși să îi permită celuilalt să atingă o stare potrivită împărtășirii, măcar pentru o săptămână-două. Restul se stabilește la Spovedanie.

Împreunarea trupească a soților dă o stare de necurăție?

Nu, dar se evită perioada lunară a femeii, din motivele teologice enunțate mai înainte, la care se adaugă canonisirea pentru neînfrânare, cu eventuale consecințe nefericite și asupra unor prunci concepuți în acest interval, după cum arată Scripturile.

Ce fac dacă soțul nici nu vrea copii, dar vrea mereu să se împreuneze cu mine și nu ține cont de posturi sau sărbători? Dar dacă nu-și asumă întreținerea familiei, însă nici nu se abține de la viața intimă?

În primul rând nu-l ajuți folosind mijloace anticoncepționale, îl lași pe el săși asume urmările poftei lui nestăpânite. Apoi, cauți să-l determini treptat să te respecte, pe tine și credința ta, lăsându-ți timp să te poți împărtăși și să te bucuri de marile sărbători. Îi explici că este un pogorământ pe care-l faci, care va avea un sfârșit, dacă nu încearcă să se maturizeze în manifestarea dragostei lui, depășind stadiul erotismului tineresc. Dacă după un interval de timp hotărât cu duhovnicul, și după multă rugăciune, nu se schimbă, poți să-l mai și amâni sau refuzi în anumite perioade și zile. Iar dacă de fapt se folosește de tine și trupul tău, ba chiar își bate joc de tine și de copii, procreând fără să și muncească pentru întreținerea familiei, ajungi treptat în stadiul de a suferi mucenicia certurilor și chiar a violenței, decât să mai rodești și să te întinezi fără nici o finalitate.

Se poate merge cu pantaloni la Biserică?

Teoretic, este interzis femeilor să poarte haine bărbătești și bărbaților să poarte haine femeiești. Când s-a dat această lege, hainele genurilor se deosebeau doar prin croială, lungime și podoabe. În aceste condiții, pantalonii, sau cămașa, ori cizmele, nu sunt exclusiv masculine, dar trebuie să avem grijă ca femeia să nu ajungă să poarte haine cu un pronunțat character bărbătesc, sau care o defeminizează, iar bărbații să evite obiceiuri cosmetice femeiești sau culori care au ajuns să fie asociate cu femininul, ca rozul. În privința acoperământului pentru păr, să nu uităm că femeia îl poartă cu un sens și simbolism anume, așa cum preoții poartă culion și monahii camilafcă. Este o mărturisire a feminității sale și a respectării locului și sensului ei pe pământ și în Biserică, mai ales în ochii lumii nevăzute, cum spune Sf. Pavel.

Ce mâncăruri necurate există?

Nu există mâncăruri necurate, doar cele de care ne ferim dintr-o jenă personală sau pentru a ne înfrâna și posti, după cuvântul Sf. Vasile. Singura prevedere apostolică rămasă, confirmată ulterior de sinoadele ecumenice, se referă la interzicerea consumului de sânge sau de animal al cărui sânge nu a fost vărsat, la sacrificare, de pildă animale sugrumate, ori înecate, ori găsite moarte pe camp, sau a cărnii care păstrează încă sânge în ea, pe același principiu, al exclusivității sângelui Domnului în Biserică.

Ce facem când s-a spurcat făina, mierea, o fântână sau altceva?

Partea afectată se aruncă, restul se sfințește de preot. Dacă a putrezit o vietate în vas și au apărut viermi, ori s-a afectat întreg produsul, conținutul se aruncă integral. Vasul se sfințește și se reutili-zează. Din fântâna spurcată, după curățire, se scot 40 de găleți de apă, preotul toarnă agheasmă mare în ea și o resfințește. Prin aceste slujbe are loc liniștirea conștiinței scrupuloase pentru ca lucrurile să poată fi refolosite și se cheamă protecția divină asupra credincioșilor. Făina astfel afectată, însă, nu se va mai folosi pentru prescuri.

Dacă la biserică se aduce o singură jertfă, a lui Hristos, ce caută jertfele credincioșilor?

Una este starea de jertfă care se aseamănă și se suprapune cu a Domnului Hristos și altceva jertfirea unor bunuri sau chiar unele fapte jertfelnice săvârșite în biserică, pentru binele aproapelui. În plus, la altar se aduc doar materii pentru jertfă, gen făină, vin, untdelemn, tămâie, cărbune, obiecte de cult folosite la jertfă, precum seturi de Sf. Vase, ori veșminte liturgice. Pomenirile se fac în pridvor, considerat o anexă a bisericii, și la fel orice daruri aducem la biserică, normal se lasă acolo. Faptul că vedem colive de mulțumire în față, la icoana Maicii Domnului, se datorează lipsei de iubire a credincioșilor, care pleacă după slujbă, fără să participe la bucuria familiei respective, și care nu mai are cui împărți bunătățile. La mănăstiri, slujba de mulțumire se face în spatele bisericii, și dacă nu mai sunt credincioși de față, totul se împarte la trapeză celor care stau la masă. La fel, mai pot apărea probleme la bisericile cu un pridvor foarte mic, în care pomenirile se săvârșesc în pronaos. Când există casă praznicală, pomenirea morților sau slujba de mulțumire se pot face acolo.

Se înmulțește agheasma mare?

Agheasma nu se diluează, harul dat nu poate scădea în concentrație. Nici nu se înmulțește în sensul că dacă turnăm apă în ea, mică sau mare, o facem toată agheasmă, doar că agheasma ajunge în legătură cu fiecare moleculă de apă. Turnăm apă dintr-o necesitate de moment, pentru a o putea folosi mai mult sau da la mai mulți credincioși care nu vor ajunge de Bobotează la biserică, de exemplu. Credincioșii o consumă cu aceeași evlavie și efect ca și cum ar fi toată agheasmă. La fel, când împărtășim mai mulți copii sau un bolnav, la domiciliul lui, punem peste părticica de Împărtășanie, care deja a fost îmbibată în Sângele Domului înainte de a fi uscată, niște vin curat, pentru a păstra simbolismul celor două elemente, pâine și vin, și tratăm tot vinul respectiv ca împărtășanie nu că am fi înmulțit-o, ci pentru că sângele din părticică ajunge în tot vinul. Sfințirea firii apelor la Bobotează nu echivalează cu prefa-cerea lor în agheasmă mare.

Se poate stropi cu agheasmă în baie?

Da, după ce s-a făcut curățenie în ea. Și acolo poate lucre puterea celui rău. Din eleganță, preotul stropește adesea spre tavanul băii.

Putem primi transfuzie, transplant? Sau oferi sânge ori un organ de-al nostru?

Putem primi și oferi sânge, precum și țesuturi și organe care nu ne pun viața în pericol, sau de care avem două funcționale, precum un rinichi. Celelalte organe sunt problematice din cauza felului în care se definește moartea în lumea medicală și în industria transplantului.

Biserica nu binecuvintează în nici un fel doi oameni de credințe diferite care trăiesc împreună, dacă aceștia își doresc și o cer?

Este normal, chiar dacă nu sunt amândoi ortodocși, sau poate niciunul, dar s-au căsătorit civil, să nu-i trimitem nemângâiați, dar nici să apelăm la false soluții precum cununia mixtă. Mai potrivită ar fi o rugăciune prin care să se ceară de la Dumnezeu iertare, mângâiere, harul de a progresa în iubirea unuia către altul și către Dumnezeu până la a se uni deplin înaintea Lui, în Biserica Sa.

Este păcat să trecem prin fața Sfintelor Uși, ori prin alte locuri din biserică?

Da, din cauza simbolismului, sensului acestor locuri. Ne închinăm la icoane într-o anumită ordine (care nu este neapărat aceeași dacă mergem în Grecia, de exemplu), nu trecem prin fața Sfintelor Uși ale Altarului decât la împărtășire, în rest ocolim prin dreapta sau prin stânga, sau ne oprim din închinare dacă preotul cădește sau face anumite gesturi liturgice lângă ori în fața noastră. Femeile nu intră în altar, decât eventual o dată, după Botez, și atunci prin spatele Sfintei Mese, ca simbol al intrării în împărăția cerurilor. Sfintele Uși simbolizează ușile cerești și deschiderea lor— deschiderea și contemplarea tronului dumnezeiesc. Nu e păcat dacă un copil mic, din neștiință, ignoră aceste sensuri, dar părinții trebuie să-l educe și să-i explice.

Pr. George Ovidiu Chirița

 

Anunțuri

Despre Pr. George Chirița

Om, bărbat, creștin, soț, tată, preot și român
Acest articol a fost publicat în Liturgice, Spiritualitate și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Text pliant Amănunte de viață curată (2)

  1. Mihai Ciurdea zice:

    Hristos a Înviat. Am citit doar primele 2 intrebări și deja am văzut două erori destul de grave, părinte. Unde scrie că, dacă bărbatului îi curge sânge sau îi supurează o rană, nu intră în biserică și nu ia anafură? Omul care este în patul suferinței și îi curge o rană nu este împărtășit cu Trupul și Sângele lui Hristos? Sau dacă seara, un bărbat sau o femeie, se lovește la mână sau oriunde, iar a doua zi încă mai curge sânge, nu poate intra în biserică și chiar să se împărtășească? Nu văd logica și nici nu cred că sunt scrise acestea în Noul Testament. Vă rog să mă contraziceți dacă greșesc. Cu respect, Mihai.

    • Adevărat a înviat. Acest pliant este al treilea, priumul fiind cel despre curăție/necurăție. Te rog să le citești pe toate trei, pe îndelete, dacă se poate și la o oră mai puțin târzie. Dacă se poate, știu că mulți ajung în fața calculatorului după ce au încheiat toate celelalte treburi. Principiul dogmatic de la baza întregii concepții ortodoxe despre curăție și necurăție, în ceea ce privește sângele, este cel al exclusivității sângelui și jertfei Domnului în Biserică și biserică. Atât în privința curgerii, cât și al consumului. Libertatea absolută de care vorbește Mântuitorul și Sf. Pavel, cu limite doar în cunoștință și conștiință, își găsește o excepție în hotărârile sinodului apostolic, confirmată mai apoi la sinoadele locale, ecumenice și în pravilele canonice de mai târziu. Te rog să observi că, deși am încercat să scriu la nivel de popularizare, sunt destule indicii că m-am documentat din Legea Veche, tradiția rabinică, Noul Testament, canoane, pravile și Sf. Părinți. În plus, mă sfătuiesc continuu cu duhovnicul meu, în a cărui cunoștință mă încred mai mult decât a mea. După cum am afirmat în pliante, sunt conștient că pentru unii ultraconservatori, ce am scris e prea liberal, iar pentru ultraliberali, ce am scris e prea conservator. Așa a ieșit, nu a fost intenția mea inițială. Am vrut, ca preot, să știu ce opresc și ce dezleg la biserică, și am vrut să dezvolt sentințele uneori prea scurte ale duhovnicului meu. Fără să urmăresc aceasta în mod expres, documentarea a dus la confirmarea integrală a cuvintelor sale. Evident, am precizat că nu invit sub nici o formă pe colegii mei să abuzeze de puterea de a lega și dezlega în privința chestiunilor de curăție și necurăție. Restricția anafurei, dacă citești în pliant, am pus-o doar pentru că sunt firmiturile rămase de la Proscomidie (sunt conștient că pe alocuri, în comunitățile mari, se folosește și pâine simplă), care apoi se binecuvintează în mod special la Axion. Deci e în legătură prea intimă cu Împărtășania pentru a fi permisiv în privința ei. Bolnavii de care pomenești, ca și multe alte cazuri, intră la capitolul excepții, pogorământ, și evident că orice preot îi împărtășește acasă ori la spital. Dacă însă e o rană care nu s-a închis, persoana respectivă e în stare de jertfă (una a lui, personală, binecuvântată sau nu, dacă a fost neatenție) și nu vine la biserică, nu se poate împărtăși până nu încetează scurgerea de sânge. Nu vezi logica? Înseamnă că nu ai citit primul pliant și începutul celui de-al doilea. După ce le citești, aștept obiecții mai la obiect și mai argumentate. În Noul Testament se abrogă de fapt toate prescripțiile Vechiului Testament despre curăție și necurăție, toate. Tocmai pentru că sinodul apostolic atrage atenția asupra unor elemente care trebuie respectate și observate, ne încredem în discernământul lor. Să nu uităm că Sf. Pavel spune romanilor, totuși, că aceste cerințe care au rămas sunt datorită conștiințelor slabe și nevoii de a nu sminti pe frați prin libertatea unora cu mai multă cunoștință. Ne așteptăm și ne îngăduim unii pe alții, și avem grijă să nu înmulțim niște prescripții care s-au dorit a rămâne puține. Tratatele medievale de drept canonic încearcă să reimpună niște restricții care țin de Vechiul Testament, ignorând spusele Mântuitorului și ale Apostolilor, și unii le citează azi fără discernământ. Până una-alta, ce am scris rămâne sinteza cea mai amplă de pe piață. Cât de bună, ce revizii necesită, vom vedea în timp, de aceea am și scris draft în paranteză. Rețin de la tine că trebuie în revizia pliantelor să răspund la două întrebări suplimentare, dar totuși, te rog citește mai bine ce am scris, ca să vezi logica. Mai vorbim.

  2. ingrid zice:

    cu scurgere de sange la dinti – exista destui care au paradontoza, fie din neglijența, fie o pot face in ciuda igienei, si in acest caz, tratamentul poate fi de lunga durata sau o stare cronica, in care sa se lipseasca de Sfanta Liturghie….

    Personal am păzit intotdeauna regula primului duhovnic, si la duhovnicii urmatori le-am spus obiceiul si n-au avut nimic de comentat. Primul duhovnic mi-a interzis sa lipsesc vreodata de la Sfanta Liturghie pe motiv de scurgere de sange de orice natura, insa nu ma apropii de altar, de icoane, nu aduc pomelnic, nu anafura, nu aghiazma. O singura derogare de la icoane – crucea o pastrez la gat. In functie de dotarile acustice ale bisericii, raman in curte, sau in pridvor, sau in pronaos undeva in spate…. Am intalnit o singura data un duhovnic pe care l-am avut pentru o perioada extrem de scurta de timp, din ardeal, care dorea abolirea tuturor regulilor si sa ma si impartaseasca exact atunci, la perioada lunara, si asta ca pe o rutina, nu exceptie, ca el nu e de acord deloc, si ca par Teofil de la Sambata de Sus, unul din duhovnicii lui, l-ar fi educat ca scurgerea de sange e ceva prea super-natural ca sa se tina seama… M-am impotrivit categoric.
    Nu zic ca asa este corect cum procedez eu, poate canonic ar trebui să mă lipsesc uneori de Sfanta Liturghie, dar eu merg pe regula pe care am deprins-o si am aplicat-o.

    • Nu mă consider mai sfânt și cu mai mult discernământ decât Sf. Grigorie cel Mare, așa că, dacă nu aveți mustrări de conștiință, vă puteți urma rânduiala. Așa cum nu pot învinui pe un copil că trece prin fața Sf. Uși, sau că intră de-a dreptul prin ele în Sf. Altar, dacă nu sunt atenți părinții, așa și cel care nu cunoaște sau nu aprofundează ce am scris eu. Și Sf. Pavel spunea că interdicția de a consuma idolotite (peste care se stropise de pontifii păgâni sânge) este doar pentru cei care văd aici un impediment de conștiință, un conflict cu sângele Domnului (mai puțin cu sinodul de la Ierusalim, nu aveau atunci canoanele autoritatea de azi), sau ar sminti pe alti frati mai scrupulorși. Așa că, dacă nu aveți îndoieli și scrupule, mergeți înainte așa. Poate totuși, tocmai ca să nu smintim cu libertatea noastră, ar trebui să ne amestecăm în pronaos printre ceilalți credincioși, nu trebuie toți să știe că sunteți în perioada lunară. Cu parodontoza, evident că cel afectat de ea va discuta cu duhovnicul și după cum am arătat, va primi probabil o dezlegare.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s