Text broșură creștinismul și religiile lumii

Parohia Sf. Ilie cartier Speranța

De ce sunt creștin?

Din fericire, pe zi ce trece, mă fericesc și eu că sunt ortodox și dau slavă lui Dumnezeu. Tot ceea ce citesc și trăiesc îmi confirmă că sunt în credința și în comunitatea care trebuie. Păcatele clericilor și credincioșilor, deopotrivă, nu mă smintesc, deoarece nici unul nu izvorăște dintr-o greșită învățătură de credință, ci din reaua utilizare a puterilor noastre  sufletești și trupești. Nici ereticii nu pot argumenta că păcatele ortodocșilor provin din credința lor. Mă rog, dacă ignorăm pe sectarii agresivi de la noi gen adventiștii de ziua a șaptea și martorii lui Iehova. Ceea ce spun ei s-a combătut însă de sfinți acum 1300 sau 1600 de ani, așa că nu auzim nimic nou. Sfinții de  acum sute de ani și din generația noastră mă conving de actualitatea Ortodoxiei și de lucrarea desăvârșită a lui Dumnezeu în Biserica Ortodoxă. Ei mă conving, mă rușinează, mă îmbărbătează, mă ajută, mă cheamă să le urmez, eu sunt delăsător, nesimțitor, plin de părere de sine, mândrie și iubire de sine. Asta nu înseamnă însă că nu am voie și   chiar nevoie să-mi pun întrebări, să mă educ, să   verific pe pielea mea lucrarea credinței ortodoxe, a cărei învățătură nu reprezintă nimic altceva decât formularea și sedimentarea în timp a regulilor de viață unită cu viața lui Dumnezeu revărsată în Biserică, trupul Său tainic, pe care am fost altoit, transplantat și eu, ca să gust și să trăiesc o viață de fiu al lui Dumnezeu după har, nu de făptură          insignifiantă într-un univers atât de mare.

Ce este cu celelalte religii?

Există pe pământ multe religii, adică modalități de a relaționa cumva cu lumea nevăzută, nematerială. De la cele păgâne, cum vedem la triburi africane,    amazoniene sau din Oceania, la amerindienii din SUA și indienii din Asia, câțiva ajunși pe la noi în Evul Mediu timpuriu, până la hinduism, budism și alte religii asiatice, iudaism, islam și creștinism. Religiile păgâne sunt vechi și primitive făcături omenești. Cum a formulat un filozof grec, omul și-a făcut pe Dumnezeu după chipul său și al naturii din jur. A considerat că prin jertfe și ritual magic poate supune natura și îmblânzi zeii. Păgâne sunt și celelalte religii la origine, și unele în manifestare. De exemplu, hindușii obișnuiți aduc și acum jertfe zeilor de tot felul, chiar dacă cei mai elevați se     ocupă cu meditația transcedentală. Budismul a ieșit din hinduism, iar islamul a pus cap la cap elemente iudaice, creștine și păgâne, e drept că pe ultimele a căutat să le elimine cât mai repede. Religiile din Asia sunt mai elevate, mai filozofice, mai puțin magice în ritualuri, ele încearcă într-un anumit fel, prin maeștrii și inițiații lor, să găsească drumul spre absolut, spre adevărata esență a universului, să scape omul din viața aceasta supusă durerii și morții. În unele practici seamănă cu creștinismul, chiar și cu tehnici de rugăciune a minții, pentru că la urma    urmei, ființa umană este la fel peste tot și anumite observații s-au făcut cu privire la ce funcționează și ce nu când încerci să te curățești de rele ori să te  rogi. În toate religiile există influențe ale unor spirite, ființe superioare (noi știm că sunt diavoli) care se prezintă ca zei sau ca prieteni mai evoluați, din alt plan de existență. Ele învață pe anumiți   inițiați, cei care se ostenesc să evolueze fizic,  mental și spiritual, secrete ale universului și formule care să-i ajute în atingerea unor scopuri sau dobândirea unor avantaje. Oamenii obișnuiți au doar șansa unei vieți mai bune într-o altă lume sau a reîncarnării într-o altă ființă, nu neapărat umană.

Religiile păgâne privesc lumea ca pe un univers încărcat de necunoscut și supranatural, în care diverși zei și spirite stăpânesc natura, cosmosul, timpul și spațiul, lumea aceasta și cea de dincolo. Jertfele stabilesc raporturile juste cu spiritele și zeii, iar formulele și ritualurile magice au o influență prin ele însele asupra naturii, spiritelor, reprezentând o știință secretă a legilor universului pe care inițiații le pot manipula. Binele și răul sunt relative, dictate de puterea și interesul fiecăruia, om sau zeu. Diverși filozofi (gen Socrate, Platon, Pitagora, Aristotel) au căutat să înalțe păgânismul, să ridice nivelul de gândire și simțire al oamenilor, să descopere tainele universului fără apel la magie. Creștinismul a reușit, prin sfinți ca Vasile cel Mare, Grigore Teologul, Grigore de Nyssa și alții să arate superioritatea lui morală și puterea harului dumnezeiesc, demonstrând că zeii și inițiații păgâni sunt demoni, respectiv vrăjitori. În zone ca Africa, de exemplu, puterea Ortodoxiei se arată și astăzi în combaterea șamanilor și convertirea triburilor păgâne

Hinduismul reprezintă de fapt o denumire generică data din afară unei mulțimi de secte și curente filozofico-religioase din India și zonele adiacente. Dacă oamenii obișnuiți aduc jertfe lui Șiva, Vișnu și Brahman și alte zeități pentru ajutor în viața de zi cu zi, căutând ca într-o viață viitoare să se reîncarneze într-o castă mai bună, brahmanii meditează, intră în legătură cu planuri superioare de existență, cu spirite evoluate care îi ”iluminează” (de fapt o formă de înșelare și posesie demonică), caută să se unească cu universul și absolutul, în care să se piardă pentru a fi una cu totul și nimicul, esența   universului și a existenței—Brahma.

Budismul a ieșit din hinduism și e răspândit într-o mulțime de țări. A abandonat în bună parte practicile păgâne, este primitor cu oamenii din toate păturile sociale, nerecunoscând sistemul de caste, și invită omul să scape de durere, moarte și reîncarnare prin meditație-yoga și compasiune cu toate făpturile.  Idealul suprem îl reprezintă unirea cu absolutul în Nirvana, corespondentul lui Brahma. Scopul meditației, ale cărei tehnici aduc cu nevoința cuvioșilor, este autoîndumnezeirea. Yoghinul nu se roagă în genunchi, el stă în poziția lotus, nu cheamă pe Dumnezeu, care la budiști nu există, ci rostește un cuvânt dat de maestu ucenicului, ca prin el să-și golească mintea devenind nimic, parte a marelui nimic sau tot universal. Zeii sunt doar ființe     evoluate, care pot ajuta pe yoghini. Nu există suflet, ci doar forme mai subțiri, mai fine de materie, în  final sinele dezintegrându-se în marele nimic universal. Iluminările budiste, ca și cele hinduse, descriu adevărate posesii demonice în timpul cărora yoghinul are experiențe mistice, senzații extraordinare, primește cunoștințe avansate, se simte nimic și una cu toate. În creștinism, Dumnezeu se unește cu lumea în energii, lucrări, dar nu în esență. Harul ne face fii ai Săi, ne dăruiește viața dumnezeiască, dar nu ne schimbă natura, nici nu ne anulează, nu ne posedă, nici în timpul celor mai   înalte contemplații ale sfinților. În yoga, diavolul posedă pe naivi și îi distruge cu iluzia autoîndumnezeirii și devenirii una cu universul.  Oricum, budiștii pot fi convertiți doar de adevărați trăitori, care să le arate rătăcirea și drumul închis pe care pășesc.

Taoismul și confucianismul sunt deopotrivă religii și filozofii originare din China, încercând să eleveze omul și să-l capaciteze pentru a face față la diferitele situații de viață în concordanță cu voia cerului și cu legile naturii. Ca atare, în traducerea Bibliei în chineză, Cuvântul—Logosul—Fiul lui Dumnezeu a fost identificat cu Tao, principiul ordonator al      lucrurilor, calea prin excelență.

Esența islamului, sau mahomedanismului, o reprezintă supunerea față de un dumnezeu unic,   singur, veșnic și inaccesibil, care e răsplătită cu   Paradisul, Raiul. Mahomed a luat elemente de      iudaism și creștinism, le-a amestecat cu religia vechilor arabi, identificând pe Dumnezeul lui Araam cu Allah, o zeitate păgână, și pe arabi cu urmașii lui Ismael, fiul lui Avraam. Direcția jihadistă a credinței s-a văzut mai ales în cuceririle musulmane din Africa, Asia și Europa, iar cea mai moderată în țările în care s-a dezvoltat în timp o filozofie mai elaborată de viață. Teroriștii moderni încearcă de fapt o revenire la islamul războinic de odinioară. Indiferent că țin de o școală șiită ori sunită, musulmanii vor ca viața publică să fie guvernată sau influențată de șaria, vechiul cod de legi religioase, interpretat mai flexibil sau mai rigorist de diverși imami.

Iudaismul, sau mozaismul, este religia evreilor, urmașii lui Avraam și moștenitori ai făgăduinței acestuia, atât în ce privește Țara Sfântă, cât și venirea lui Mesia—Hristos. Este o religie revelată, dumnezeiască, în care Dumnezeu a reglementat și pregătit vechile practici ca jertfele de la templu pentru jertfa mântuitoare a Domnului Iisus, dar și mentalitățile, morala, pentru desăvârșirea ei în Hristos, Care a întruchipat deopotrivă templul,  jertfele și Legea. Deși profeții au căutat să mențină poporul ales pe linia venirii și primirii lui Mesia, la plinirea vremii, majoritatea nu au înțeles că Hristos a venit pentru a-i salva de păcat și puterea celui rău, pentru a-i uni cu Dumnezeu, Care prin Mesia să locuiască în lăuntrul lor, primindu-i prin har ca fii ai Săi, frați cu Fiul Lui dumnezeiesc. Au    așteptat un eliberator lumesc și au rămas simpli spectatori și complici la răstignirea Celui Așteptat. Odată cu distrugerea templului și emigrarea lor în masă, multe prescripții de viață și cult nu s-au mai putut respecta în diaspora, în jurul sinagogii. În 1948, Statul Israel a fost reînființat de sioniști,  moment important în istoria iudaismului, dar și pentru creștini, care urmăresc cu interes crescut acest stat evreiesc, reocuparea vechilor hotare, sprijinul acordat de mari puteri ale momentului, precum și intenția de a se dărâma moscheea de pe colina   Sionului și  reconstrui templul lui Solomon, în așteptarea lui Mesia, pentru creștini de fapt a doua Sa venire.

Despre creștinism și situația lui actuală, într-un pliant special.

Pr. George Ovidiu Chirița

 

Anunțuri

Despre Pr. George Chirița

Om, bărbat, creștin, soț, tată, preot și român
Acest articol a fost publicat în Atitudini, Spiritualitate și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s