Text broșură despre Taina Cununiei

Parohia Sf. Ilie cartier Speranța

Despre Taina Cununiei

Imagini pentru cununie

Vrem să ne cununăm la biserică. Ce avem de făcut, în ordine?

Se vorbește din timp cu preotul. Nu e bine să fie ultimul de pe listă, Taina Cununiei nu se săvârșește chiar în orice condiții. Să vă spovediți, pentru a fi membri deplini ai Bisericii, curați și uniți haric cu Domnul Hristos, capul ei. Dacă preotul spune că cei doi sunt pregătiți pentru a primi Taina, se programează slujba, preferabil într-o zi de duminică (sau sâmbătă, dar prin pogorământ), și înainte de Cununie obligatoriu se oficiază căsătoria civilă. Mirii vin la biserică cu certificatul de căsătorie și primesc la sfârșit certificat de cununie. Atât ei, cât și nașii, se îmbracă frumos și mai ales decent. Mireasa poartă voal pe cap și nașa un acoperământ de asemenea. Lumânările de cununie le aduc nașii, preferabil de ceară, nu de parafină ieftină. La sfârșit, cei prezenți servesc o mică gustare în spate, oferită de miri, beau un pahar de vin, fac poze și se retrag spre localul unde s-a programat petrecerea.

Care sunt interdicțiile pe care trebuie să le avem în vedere, în privința Tainei?

Mirii să nu fie rude de sânge până la gradul al 7-lea inclusiv. Nu se pot cununa veri primari și secundari, de exemplu, sau cumetrii. Orice preot vă poate lămuri în această privință. De fapt, când există o rudenie de sânge ori spirituală, problema ar trebui discutată cu duhovnicul înainte ca sentimentele să ia avânt, pentru că sunt cazuri în care nu se poate cere dispensă, și oricum, trebuie o argumentație foarte serioasă înaintea episcopului care o acordă. Se are grijă să se evite perioadele înscrise în calendarul creștin că nu se fac nunți. Dacă unul sau ambii soți sunt divorțați, trebuie cerută din timp anularea căsătoriei anterioare de la episcopul lo-cului și asumat un canon care să arate că intenția și pregătirea celor doi pentru o conviețuire bincuvântată este reală. Nașii să fie ortodocși, cununați, și să nu să se afle amândoi la a doua/treia căsătorie. Mireasa ori nașa să nu se găsească în perioada lunară de necurăție, deoarece atunci nu se poate oficia Cununia. Prin pogorământ, preotul poate citi pentru mireasă ori nașă rugăciunea de curățire și oficia Taina, dar nu poate fi obligat, după canoane, să o facă.

Se poate oficia acum logodna, și peste ceva timp Cununia?

Nu, din cauza anumitor abuzuri în această practică, la care se adaugă consecințele canonice pentru doi tineri logodiți religios care nu se mai căsătoresc, Sf. Sinod a hotărât să nu se mai oficieze logodna fără căsătorie. Oricum, logodna este o făgăduință, nu o îngăduință ca cei doi să trăiască împreună. Ruperea logodnei religioase echivalează în canoanele Bisericii cu un divorț, doar că în cazul recăsătoririi nu se mai cere dispensă de la episcop.

Se poate oficia Cununia fără căsătorie civilă?

Nu. Dacă cineva crede că poate constitui o excepție, să vorbească cu preotul și acesta va contacta eventual episcopul locului.

Ce sens au momentele slujbei Cununiei?

Prima parte a slujbei o constituie Logodna, prin care cei doi se făgăduiesc unul altuia înaintea lui Dumnezeu și cer ajutorul Lui pentru ca, prin punerea inelelor în deget, cu nașii ca martori, legătura lor să fie binecuvântată și să capete durabilitate, pregătindu-se pentru momentul Cununiei, când toate vor fi aranjate pentru aceasta. În a doua parte, Cununia propriu-zisă, rugăciunile mai lungi de la început cer lui Dumnezeu ca iubirea tinerilor să fie binecuvântată de Dumnezeu, căpătând un sens duhovnicesc și beneficiind de purtarea Sa de grijă, asemenea familiilor pomenite în rugăciuni și persoanelor sfinte care s-au învrednicit de harul lui Dumnezeu în momente grele ale vieții lor. Unirea mâinilor mirilor simbolizează împletirea vieților lor, de la gând la faptă. Punerea cununilor înseamnă că fiecare devine cunună celuilalt și trebuie purtat ca atare în toată viața. Nașii participă, arătând că își asumă și ei un rol în acest scop. Citirile biblice simbolizează așezarea familiei sub acoperămân-tul legilor dumnezeiești, iar multele cereri, culminând cu Tatăl nostru, arată nevoia de ajutor a mirilor din partea lui Dumnezeu. Paharul de obște (și felia de prescură) vorbește despre faptul că viața va fi gustată împreună de cei doi, primind totul ca de la Dumnezeu. Nu sunt de neglijat cele trei cântări intonate cât preoții, mirii și nașii înconjoară masa cu Sf. Evanghelie, deoarece ele vorbesc atât despre bucuria căsătoriei, cât și despre mucenicia de a se iubi jertfelnic unul pe altul, spre a primi mai multă slavă și har de la Dumnezeu. Ținând mîinile pe Sf. Evanghelie și Sf. Cruce, mirii fac legământ cu Dumnezeu că vor primi binecuvântarea Lui dacă vor trăi creștinește unul cu altul. Luarea cununilor, după cum spune o rugăciune de după, simbolizează nevoia ca cei doi, încununați unul cu altul în Hristos și în Biserică, să-și dobândească în interiorul căsătoriei cununi pe care să le primească în ceruri.

Ce-i cu ”femeia să se teamă de bărbat” și cu supunerea datorată lui?

În orice așezământ trebuie să existe o ierar-hie, cineva să fie capul, iar celălalt trupul. Prin fire, iar într-o căsătorie creștină și prin har, această complementaritate de funcții și slujire este sprijinită de Dumnezeu. Bărbatul este cap și se dăruiește întreg trupului, iar femeia întoarce capului grija ei și-l înalță. Supunerea este întru Domnul, adică fără să fie credincios și jertfelnic, bărbatul pierde ascultarea femeii, spune Sf. Ioan Gură de Aur. De dragul lui Dumnezeu și convinși că El știe mai bine cum trebuie să arate și să funcționeze o iubire adevărată, pentru că Dumnezeu este iubire veșnică, cei doi acceptă această ierarhie, după modelul relației între Hristos și Biserică. Ce-ar fi ca Biserica să nu-L mai vrea pe Hristos cap, ci partener egal cu ea, trupul Lui?! Iar cu temerea, iubirea, până ajunge desăvârșită, are nevoie de un tremur continuu, din partea amândurora, altfel se instalează autosuficiența, rutina, lipsa de respect.

Ce este cu slujba de a 8-a zi după Cununie?

E vorba de o rânduială care prezintă pe cei doi ca familie, nu doar ca indivizi, Bisericii. Mirii vin împreună cu nașii. Se aduc lumânările de cununie la altar, unde se dau cu pomelnic, și o colivă de mulțumire, care va fi împărțită celor prezenți la sfârșit.

Pentru ce motiv se îngăduie divorțul?

Biserica nu îngăduie divorțul, ci ca pe orice păcat, îl iartă, dacă există pocăință și dispoziție de îndreptare, cu canon pe mai mulți ani. Oamenii se căsătoresc, din păcate, fără să aibă înainte o viață creștinească, și se despart, chiar și cununați fiind, tot după capul lor, fără să se sfătuiască cu duhovnicul, dacă îl au și pe acela. Dacă apa s-a putut preface în vin ca să nu se spargă nunta din Cana Galileii, trebuie ca cei doi să-și spună poblemele și necazurile Maicii Domnului și preoților, ca puterea lui Dumnezeu să învie ceea ce în ochii lor apare ca mort.

Pentru orice nelămuriri, contactați-mă.

Pr. George Ovidiu Chirița (0723733126)

 

 

Anunțuri

Despre Pr. George Chirița

Om, bărbat, creștin, soț, tată, preot și român
Acest articol a fost publicat în Liturgice, Spiritualitate și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s