Text broșură despre sensul căsătoriei și Cununiei creștine

Parohia Sf. Ilie cartier Speranța

Sensul căsătoriei și Cununiei creștine

Imagine similară

Ce înseamnă Cununia? La ce folosește creștinului?

Momentele cele mai importante ale vieții creștinului, și nevoile sale de bază, sunt împlinite primind anumite Sfinte Taine. Dragostea, traiul împreună al bărbatului și femeii, familia, intră sub acoperământul Tainei Nunții, sau Cununiei. Cei doi se iubesc, vor să trăiască împreună unul cu altul, să își asume un cămin și copii. În același timp, sunt creștini, vor să trăiască în Biserică și prin Biserică să dobândească viața veșnică și împărăția lui Dumnezeu. Prin Cununie, dragostea și relația lor este binecuvântată și sfințită și cei doi primesc ajutorul lui Dumnezeu să rămână împreună, să reziste ispitelor și greutăților, să formeze o unitate indestructibilă, să crească în mod creștinesc copiii. Ca și în Cana Galileii, de față la nunta lor nu e doar familia și Hristos, ci Maica Domnului și Apostolii, adică Biserica, și în această companie, cei doi, chiar dacă vor rămâne fără vin—bucuria traiului împreună—va interveni Hristos și le va însănătoși relația și familia.

Care e diferența între o familie creștină și una necreștină? Între doi creștini necununați care trăiesc împreună și doi creștini cununați?

Familia este un așezământ universal. A exis-tat înainte de creștinism și există în paralel cu creștinismul. Bărbați și femei (mai nou și alte combinații) trăiesc împreună, procreează, cresc copii, se ajută reciproc. Își asumă acest gest în fața familiei, comunității și societății, care se implică și ea în sprijinul lor într-un fel sau altul. Credința celor doi, sau măcar setul lor de valori, ajută și ea la întărirea relației ca să reziste în timp și copiii să beneficieze de aportul ambilor părinți. E-xistă, după cum se vede, multe diferențe de idei și de cultură între familiile din diferite colțuri ale lumii. Familiile de modă nouă încearcă să redefinească mariajul, căutând formule care să micșoreze rata divorțurilor și să aducă mai multă satisfacție celor doi. Mulți oameni se întreabă astăzi de ce să se mai căsătorească, dacă merită să-și asume efortul, și vârsta la care doi oameni își părăsesc căminul, se căsătoresc ori se hotărăsc să aibă copii, crește din ce în ce mai mult. Aceasta din cauza valorilor bărbatului și femeii, principiilor după care își călău-zesc viața. Diferența între o căsătorie trăită în Hristos și în Biserică și una laică, civilă, constă în aceea că Dumnezeu, care este iubire, a întemeiat Biserica prin iubire jertfelnică. Creștinii sunt membrele acestui trup bisericesc care Îl are cap pe Hristos, sunt altoiți pe umanitatea Lui și prin aceasta viața Lui, dumnezeiască și omenească deopotrivă, ajunge să pătrundă prin fiecare celulă a acestui trup. Dumnezeu are cea mai mare experiență în iubire și în viața împreună a Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt, în eternitatea Lui. Această iubire și viață de comuniune, prin înomenirea Fiului Său, ajunge la noi și prin har, oamenii primesc ajutorul lui Dumnezeu ca să trăiască și ei iubirea după model și după principii dumnezeiești. Ba mai mult, în afară de principii și model, ortodocșii au păstrat în Biserică marea comoară a faptului că per-soana lui Hristos și a Duhului Sfânt, din lăuntrul celor doi, caută să-i unească și să-i mențină împreună, să-i ridice din căderi, să-i sprijine în greutăți, să le dea un sens întâmplărilor vieții omenești, să le dea o bucurie mai fină și mai înaltă decât cea a plăcerii și a realizărilor lumești. Chiar și pe acestea, se străduiește să le purifice și să le ridice la alt nivel de gândire și simțire. Dumnezeu și sfinții, preoții și bunii creștini, ajută cu toții ca familia să trăiască o dragoste de altă calitate, de alt nivel, mai cuprinzătoa-re, mai puternică, mai durabilă, o dragoste care să-i pregătească și pe părinți, și pe copii, de iubirea și compania lui Dumnezue, a îngerilor și a sfinților, în împărăția Lui, ai cărei cetățeni suntem prin Botez. Cununia este așadar o Taină cu implicații multe, pe lumea această și pe cealaltă. Apare un nonsens în aceste condiții ca doi creștini să trăiască împreună după alt model și să se considere creștini, dar să nu accepte viața de har pe care altoirea lor pe Biserică vrea să le-o ofere în lăuntrul vieții lor. În aceste condiții, ei se mint pe sine că păstrează cu adevărat legătura cu Dumnezeu, iar Biserica nu poate să le cultive iluzia primindu-le jertfele sau pomenile. Ei vor să trăiască măcar parțial după niște adevăruri creștine, dar fără izvorul și susținătorul acelor adevăruri, Domnul Iisus Hristos, Care este însuși Calea, Adevărul și Viața (Ioan 14: 6). Faptul că multe familii creștine, în jurul lor, în aparență trăiesc la fel și se confruntă cu aceleași probleme, îi inspiră, în loc să caute să se rupă de un astfel de cerc vicios, să se complacă într-o astfel de viață. Din păcate, abia atunci când intră în contact cu o parohie sau o mănăstire în care viața în Hristos se trăiește autentic, își dau seama că viața lor poate să fie altfel, în bine, și că pierd anumite lucruri continuând să-și trăiască viața de familie cum vor ei sau după principii creștine tradiționale, dar fără Hristos și Biserică.

Nu ne-am hotârât încă să ne cununăm. Mai putem veni la biserică?

Bineînțeles, e chiar indicat. Și voi în parte, și relația voastră va respira aerul Bisericii și vindecarea se face în Biserică și printre credincioși, nu acasă ori în lume. Puteți veni, vă închinați, asistați la slujbă, aprindeți o lumânare, dar nu aduceți pomelnic la altar, nu faceți pomeniri, nu cumpărați obiecte bisericești să le donați bisericii. Dacă vreți, preotul vă poate ajuta prin rugăciune acasă, îi dați un pomelnic după slujbă.

Vreau să mă cunun, insist periodic pentru aceasta în familie, dar soțul/soția nu vrea. Ce fac?

Cauți să trăiești viața ta personală, chiar dacă familială nu se poate, în Hristos și în Biseri-că. Te spovedești, trăiești tu în Biserică drept creștin cu drepturi depline, îți crești în Bise-rică copiii, iei un canon de rugăciune pentru întoarcerea celuilalt soț la credință și viață bisericească. Oricum, pilda și viața ta duhovnicească va ajuta familia.

Trebuie să fim căsătoriți civil înainte de Cununie?

Da, este stipulat chiar în Constituție. Angajamentul civil face parte din pregătirea și dovedirea hotărârii celor doi de a viețui împreună, indispensabil ca preotul să-i consi-dere minimal pregătiți pentru Taină.

Ce fel de nași alegem?

Amândoi ortodocși, cununați civil și religios, preferabil buni creștini, să nu fie doar martori, ci și îndrumători spirituali, chiar dacă rolul nașilor de cununie nu este la fel de mare ca al celor de Botez.

Dacă soțul / soția nu e ortodox, cum procedez?

Nu forța conștiința preotului sau episcopului cerând căsătorie mixtă. Până ce nu se convertește și celălalt, rămâne un ritual fără conținut. Trăiește tu ortodox, fii implicat/ă în Biserică, crește copiii ortodox, roagă-te pentru întoarcerea sinceră a lui/ei.

Pentru orice nelămuri, contactați-mă.

Pr. George Ovidiu Chirița (0723733126)

 

Anunțuri

Despre Pr. George Chirița

Om, bărbat, creștin, soț, tată, preot și român
Acest articol a fost publicat în Liturgice, Spiritualitate și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s