Text broșura despre Botez

Parohia Sf. Ilie cartier Speranța

La Botez

Imagini pentru botez

Când se poate boteza un prunc?

Dacă s-a născut bolnav și există temerea că nu va supraviețui, pruncul se botează cât de repede, la spital ori la biserică. Dacă e sănătos, nu-i grabă, cel mai bine lăsăm să treacă măcar 40 de zile să poată fi prezentă și mama.

Cine și unde săvârșește Botezul?

Preotul, la biserică. În caz de necesitate, preotul, la maternitate, pe secție, sau, în caz de pericol de moarte iminentă, și o creștină de la spital poate stropi măcar pruncul de 3 ori cu apă și rosti formula: ”Se botează robul lui Dumnezeu Cutare în numele Tatălui, și-al Fiului, și-al Sfântului Duh, Amin.” Restul se lasă la mila lui Dumnezeu. În afară de motive foarte serioase, Botezul nu se oficiază în altă parte decât la biserică.

Se pot boteza mai mulți copii odată?

Da. Problema e de organizare și de timp. Fiți pe pace, nu se amestecă nașii, nici nu se creează relații de cumetrie ori rudenie între copii, sau între nașii diferiților copii.

Ce condiții trebuie să îndeplinească nașii?

Trebuie să fie ortodocși, cununați dacă reprezintă o pereche, și credincioși, adică implicați în viața Bisericii. Să se aștepte ca răspunderea lor în fața lui Dumnezeu și relația lor cu pruncul să se întindă pe toată durata vieții. Pentru a se lepăda cu convingere de Satana și să se unească cu Hristos în numele pruncului, se leapădă de păcate prin Spovedanie înainte de Botez cu cel mult 40 de zile. Nu întindem hotarele îngăduinței Bisericii cu prea mulți nași, ca să nu mai vorbim că ei devin cumetri și pot apărea complicații în viitor cu relațiile între ei.

Părinții trebuie să se pregătească și ei?

Dincolo de aspectele organizatorice, și părinții au niște răspunderi duhovnicești. Nașii sunt garanții credinței pentru prunc, însă cei care cresc pe prunc în credința ortodoxă și în Biserică sunt la urma urmei părinții. Nașii îi ajută și se implică, dar nu sunt zi de zi lângă copil. Atunci când părinții și-au neglijat viața creștinească, trebuie să-și pună serios problema cum vor crește un copil creștinește, cum îi vor vorbi de cele pe care nu le cunosc, ce exemplu de gândire și viață duhovnicească îi vor da, cum vor răspunde la nevoile spirituale tot mai mari ale copilului, pe măsură ce crește, cum vor colabora cu o Biserică pe care nu și-o cunosc îndeajuns. Să nu fie surprinși dacă și Biserica își pune aceleași întrebări. Minimul care li se va cere, în condițiile în care preotul nu-i cunoaște, este să se spovedească și ei, pentru a pune început bun în viața lor și a-și da seama de răspunderea pe care o au cu copilul. Dacă botează copilul și-l lasă în voia sorții, sau oricum, a școlii și a lumii în care trăiesc, îi fac mai mult rău decât bine: copilul va fi tratat ca un creștin și de Dumnezeu și de Biserică, așteptându-se de la el gândire și viață creștinească și fiind judecat după moarte după exigențe creștinești, dar și de cel rău, care va dori să se asigure că apa Botezului, vorba unui sfânt, rămâne o apă simplă și nelucrătoare.

Ce se aduce la biserică, în ziua Botezului? La ce detalii suntem atenți?

Toți cei prezenți vin îmbrăcați decent, fără machiaj strident și accesorii țipătoare. Femeile evită pantalonii și își pun un acoperământ pe cap. Părinții aduc pruncul și certificatul de naștere, pentru ca preotul să înregistreze copilul în registrele parohiale și să elibereze Certificat de Botez. Nașii vin de obicei cu prosop, săpun, untdelemn, fașă, lumânarea de botez—una de ceară, bisericească— și crijma în care va fi primit pruncul după afundarea în cristelniță. Ei cumpără lumânări pentru a fi aprinse pe masa de slujbă și la cristelniță. Obiceiul este ca și hăinuțele în care se îmbracă pruncul să fie aduse de ei ca dar pentru acesta. Nu punem înăuntrul cristelniței bani dau alte superstiții. Gustarea adusă la biserică e opțională și pică în responsabilitatea părinților. Fotografiile și filmările să fie făcute cu discreție, fără a încurca slujba. Părinții au grijă cu alimentația copilului în acea zi, să nu vomite după Botez, aduc eventual o sticluță cu lapte ori ceai și o suzetă, dacă e cazul. Pruncul este ținut în brațe de către naș, însă dacă devine agitat se poate implica și nașa, mai pricepută în astfel de situații.

Cât costă Botezul?

Nimic. Nu există taxă pentru harul lui Dumnezeu și rugăciunea Bisericii. Există însă recunoștință pentru darul lui Dumnezeu asupra pruncului, pentru binecuvântarea de a fi reușit să botezăm un copil, există bunul-simț de a contribui după posibilități pentru ca nu doar Dumnezeu să se îngrijească să mai găsim și pe viitor o biserică și un preot prin care să primim anumite haruri ale lui Sale. Nu ar trebui să considerăm mare lucru dacă înapoiem pe plan material ceva pentru daruri neprețuite și duhovnicești. Oamenii educați își manifestă bucuria și recunoștința după posibilități către preot, cântăreț și ce alt personal mai ajută la Botez. Unii se gândesc și la biserica pe care o văd în construcție sau implicată în proiecte filantropice ori educaționale.

Care sunt momentele cel mai importante ale slujbei și ce înțeles au?

Prima parte a slujbei se săvârșește în spatele bisericii, în pridvor, a doua, după lepădări și rostirea Crezului, în naos, acea parte a bisericii dinaintea catapetesmei. La sfârșit, pruncul este și împărtășit cu Trupul și Sângele Domnului. Crezul se rostește în cor și în același timp de nași, fără grabă, de 3 ori. Copilul se dezbracă la indicația preotului și primește hăinuțele tot când ne spune el. Lepădările de Satana, lucrările lui, slujitorii, slujirea și trufia lui, adică de măririle lumești, vorbesc des-pre necesitatea unei vieți noi, curate. Unirea cu Hristos înseamnă o viață în comuniune cu El și Biserica Lui, respingând mereu intruziunea celui rău. Crezul este expunerea pe scurt a credinței în Sf. Treime, Biserică, în nașterea din nou prin Botez și în așteptarea activă—nu pasivă, nelucrătoare—a vieții veșnice, în compania lui Dumnezeu. Ne rugăm apoi să fie dăruit pruncului un înger păzitor care să ajute la călăuzirea lui. În a doua parte a slujbei, cele mai importante momente sunt sfințirea apei, ungerea cu untdelemnul bucuriei, întreita afundare în apă, ungerea cu Sf. Mare Mir și Împărtășirea. Celelalte rugăciuni au rolul de a cere Domnului harul Său asupra pruncului, pentru ca nașterea din nou să fie urmată de creșterea duhovnicească a copilului. Untdelemnul bucuriei are rolul de a pregăti ființa pruncului pentru primirea, păstrarea și lucrarea în lăuntrul ei a lui Hristos și a Duhului Mângâietor. Întreita afundare, după chipul celei din Iordan a Mântuitorului, justificând și numirea de Botez (afundare), înseamnă renașterea de la viața stricăcioasă la viața veșnică în Hristos, Care de acum poate locui în micuț și-i dă puterea de a crește duhovnicește și de a lupta cu ispitele și cu inclinațiile spre plăceri. Pecetluirea cu Sf. Mare Mir constituie semnul văzut al prezenței Duhului Sfânt, Care toată viața ajută din lăuntrul omului la modelarea lui după chipul lui Hristos, ca să ajungă cu adevărat fiu al lui Dumnezeu după har. Împărtășirea îl aduce în mod real pe Domnul Iisus Hristos în făptura pruncului, ca un adevărat transplant, de fapt omul ajunge altoit, transplantat pe trupul tainic al Bisericii, care Îl are cap pe Hristos, bucurându-se de seva ei sfântă.

Ce trebuie să facem după Botez?

Rugăciunile la spălarea pruncului și la tunderea părului au fost citite de preot la sfârșitul slujbei. Nașii fac prima baie pruncului, numită în popor scăldușcă. Agheasma și Mirul de pe copil ajung în apă, care nu se aruncă în canalizare, ci pe pământ, la un loc curat. Avem grijă și cum clătim cădița. Crijma și hăinuțele îmbibate în apă sfințită și în Mir se spală manual, cu un pic de detergent, iar apa se aruncă tot pe pământ, la un loc curat, abia după aceea pot fi spălate la mașină, în mod normal. După scăldușcă, la prima împărtășire a copilului la biserică, vin și nașii, dând la altar lumânarea de Botez. Părinții aduc o colivă de mulțumire, la vii. Preotul ia pruncul și îl închină și în Sf. Altar. Închinarea se poate face și imediat după împărtășirea de la Botez. Sf. Simeon al Tesalonicului spune că pot fi închinate și fetele, înconjurându-se doar o dată cu ele Sf. Masă. Copilul se poate împărtăși apoi în fiecare săptămână. După 7 ani, vine în prealabil la mărturisit, dar tot așa, cât mai des, să nu-și piardă ritmul.

Pentru orice nelămuriri, contactați-mă.

Pr. George Ovidiu Chirița (0723733126)

 

Anunțuri

Despre Pr. George Chirița

Om, bărbat, creștin, soț, tată, preot și român
Acest articol a fost publicat în Liturgice și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s